Przegląd regulowanych sztyc

Patent, o którym wspominamy w tytule, to rozwiązanie niezwykle przydatne. O ile początkowo było utożsamiane wyłącznie z rowerami enduro/all mountain, tak teraz wszystko wygląda inaczej. Patrząc choćby na rowery zjazdowe z ostatniej edycji Pucharu Świata w RPA – prawie każdy miał taką sztycę, żeby na płaskich odcinkach zwiększyć efektywność pedałowania. Poniżej mały przegląd regulowanych sztyc. Chłopaki z zaprzyjaźnionej ekipy EMTB – www.emtb.pl – zbadali ten temat. To fachowcy, którzy na rowerach enduro i sprzęcie znają się, jak nikt inny. Oto, czym chcieli się z nami podzielić: Zdalnie regulowane sztyce już na dobrze zadomowiły się na naszym rynku, mamy też coraz większy wybór różnych modeli, zrobiło się ich nawet na tyle dużo, że osobę która będzie chciała wybrać coś dla siebie może przyprawić to o zawrót głowy. Trafną decyzję utrudniają różnice w typach zastosowanych mechanizmów, wersje z manetką lub bez a także sprzeczne opinie w internecie, które niestety zazwyczaj dość jasno uświadamiają nas jak ulotne są chwilę z działająca sztycą. Mimo wszystko warto zainwestować w ten praktyczny gadżet. Niestety nie jesteśmy w stanie przeprowadzić normalnego testu porównawczego wszystkich modeli ale może  zestawienie najpopularniejszych sztyc ułatwi wam wybór tej właściwej, a po wrażenia użytkowników zapraszamy na forum gdzie wątek o regulowanych sztycach jest już długi jak brazylijska telenowela. Na rynku są obecnie dostępne dwa rodzaje sztyc rozróżniając je pod względem medium ściskanego. Identycznie jak w rowerowej amortyzacji, możemy wybierać pomiędzy wersjami powietrznymi oraz sprężynowymi.  Wbrew pozorom różnice w masach nie są zbyt wielkie, dużo zależy od konkretnej konstrukcji. Modele sprężynowe są na pewno prostsze konstrukcyjnie i będą przynajmniej w teorii cechować się większą niezawodnością. Drugą podstawową cechą każdej sztycy to sposób rozwiązania konstrukcji blokady na wybranej wysokości, mamy modele mechaniczne oraz hydrauliczne. Te pierwsze działają na zasadzie prostego bolca blokującego nawierconych otworach, hydrauliczne mają wbudowany tłumik którego największą zaletą jest to że pozwala nam ustawić sztycę w dowolnym położeniu z zakresu dostępnego skoku. Mechaniczne zazwyczaj mają do wyboru tylko kilka opcji pośrednich bądź też tylko maksymalnie obniżoną i wysuniętą pozycję. Zdalne manetki we wszystkich modelach poza RS Reverb wykorzystują klasyczne linki stalowe, Rockshox natomiast korzysta z przewodu hydraulicznego. Niektóre z wymienionych sztyc (KS LEV, Crank Brothers Kronolog) nie są jeszcze dostępne ale ich wprowadzenie jest zapowiedziane w 2012 roku. Modele, o których wspominamy w zestawieniu są dostępne w naszym kraju.  Sprawdź gdzie ich szukać       ]]>