Kupujemy rower dla młodziaka – przewodnik

Kupujemy rower dla młodziaka – przewodnik

Kiedy potomstwo przychodzi na świat, sporo się zmienia. Na długiej liście decyzji, które musimy podjąć jako przewodnicy młodego pokolenia, jest wiele niewiadomych. Jaki wózek? Jaki fotelik do auta? A chwilę potem… jaki rower? O ile w temacie wózków i fotelików nie będziemy w stanie pomóc, o tyle w kwestii rowerów jak najbardziej. Zwłaszcza, że temat ten nie dotyczy tylko pierwszego roweru, ale także każdego kolejnego… aż do wkroczenia w dorosłe rozmiary ram i kół.

 

Na początek może małe rowerowe FAQ:

Gdzie szukać roweru dla młodego pokolenia?

Tak na dobrą sprawę każdy producent rowerów ma w swojej ofercie coś dla młodszych klientów. Kwestią jest natomiast jakość, wyposażenie i cena. Polecamy zaglądać nie tylko do sklepów stacjonarnych, ale także na strony znanych firm rowerowych, które uprawiają tzw. direct selling – czyli sprzedaż bezpośrednio z magazynu do domu klienta. W asortymencie takich firm często można znaleźć prawdziwe perełki! Za to w tradycyjnym sklepie będziecie mieli okazję przymierzyć konkretny model i potwierdzić, że teoria płynąca z tabelki z rozmiarami (patrz niżej) ma potwierdzenie w realu.

Czy warto inwestować w lepszy rower dla dzieciaka, skoro szybko z niego wyrośnie?

Podamy trzy proste argumenty, dlaczego warto: po pierwsze – jakość roweru przekłada się na komfort i bezpieczeństwo, po drugie – wspomniana jakość sprawia też, że rower nie traci mocno na wartości, więc na pewno znajdziecie kupca na ten wypasiony sprzęt, i po trzecie – kiepski rower psuje wrażenie z jazdy, co może wpłynąć na zahamowanie rozwoju pasji. Co innego, kiedy jeździ się na fajnym sprzęcie – serio, musimy wam tłumaczyć? Przecież dobrze wiecie z autopsji 😉

W jaki sposób określić rozmiar kół dla młodego ridera/riderki?

Teorii może być sporo, ale fundamentem niech będzie tabelka, którą znajdziecie poniżej.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Przede wszystkim na to, żeby rower był w odpowiednim rozmiarze i miał adekwatne do wzrostu koła. Za mały albo za duży sprzęt może utrudnić jazdę i bardzo zniechęcić młodych fanów jazdy na rowerze do rozwijania tej kiełkującej pasji.

Czy oprócz roweru coś jeszcze?

Oczywiście – to, że adept jest jeszcze niewielki i nie będzie od razu fruwać w górach, nie znaczy, że nie potrzebny jest odpowiedni ekwipunek. Obowiązkowo na głowę powinien wskoczyć kask, na dłonie rękawiczki, a na kolana (przynajmniej) ochraniacze, które ochronią przed nieprzyjemnymi odrapaniami.

 

Tabela rozmiarów kół (w zależności od wieku)

 

Konkretny rower – po czym poznać?

  • Rama: najlepiej, żeby była aluminiowa (gwarantuje to lekkość), dla starszych i bardziej zaawansowanych – może być też amortyzowana, to pomoże jeździć pewniej, szybciej i latać bezpieczniej
  • Widelec: amortyzator zdecydowanie poprawi jakość jazdy – zwłaszcza w terenie (komfort i bezpieczeństwo)
  • Koła: powinny być dobrze wykonane, z bieżnikowanym ogumieniem – szczególnie, jeżeli w grę wchodzi jazda w terenie (bezpieczeństwo i niezawodność)
  • Napęd: o ile rowery dla maluchów najczęściej mają jeden bieg, o tyle te dla starszaków i dzieci powyżej 8 roku są już wyposażone tak, jak ich odpowiedniki dla dorosłych. Warto zwrócić uwagę na jakość i dobór komponentów. Znane grupy SRAM i Shimano to nie tylko gwarant jakości, ale też dostępność do całej masy zamienników
  • Hamulce: im bardziej w teren, tym bardziej potrzebne będą tarczówki, które zapewnią większe bezpieczeństwo niż tradycyjne szczękowce

 

Marki i modele, na które warto zwrócić uwagę

Oto kilka firm, w ofercie których znajdziecie dobrej jakości, przemyślane rowery dla młodziaków. Wiele z nich posiada całą gamę jednośladów – od małych, 16-calowych kół, do 24-calówek gotowych na prawdziwe, górskie trasy. My wskazujemy te, które naszym zdaniem wypadają najciekawiej.

 

COMMENCAL

Zaczynamy od znanego brandu, w ofercie której znajdziemy cały dział KIDS. Jest z czego wybierać, serio. Przykładem interesującego roweru dla młodzieży jest model Clash 20 z kolekcji 2019. Rower wygląda jak rzetelna, pełnoprawna freeride’ówka dla dorosłych, którą ktoś zeskalował i adekwatnie pomniejszył. Jest firmowe zawieszenie, są tarczówki, konkretny napęd i grube opony. Na takim sprzęcie młoda gwardia bez strachu i kompleksów może zaliczać pierwsze jazdy na bike-parkach.

 

CANYON

Inna znana direct-sellingowa marka także przygotowała w tej materii perełkę. Spójrzcie na model Offspring 16. To w zasadzie rower dla maluszków w przedziale wzrostowym 98-110 cm, a już potrafi zaintrygować. Pierwsza sprawa dobór kół – z tyłu 16, z przodu 18 cali. Wszystko po to, by łatwiej pokonywać przeszkody. Druga – hydrauliczne tarczówki, które poprawiją bezpieczeństwo i komfort jazdy. Do tego szereg innych racjonalnych rozwiązań jak single speed, czy mały przekrok ramy. Jeżeli mielibyśmy wskazywać zacny rower na początek przygody z MTB, to wskazalibyśmy właśnie na Offspringa 16.

 

PROPAIN

To co, może pora na jakiś rower dla „starszaków”? W tym gatunku podrzucamy propozycję niemieckiej marki Propain – model Yuma. Bazowo full stoi na 24-calowych kołach, ale przystosowany jest też do montażu klasycznych 26-tek. Wszystko po to, by rower mógł dorastać razem z właścicielem. Początkowa wersja kierowana jest do riderów i riderek we wzroście ok 135 cm. Na wyposażeniu znajdziemy mieszaną amortyzację Manitou+Rock Shox, hamulce Formula Cura i 11-biegowy napęd Sram NX. Źle?

 

LIL SHREDDER

W ofercie tej amerykańskiej marki znajdują się same perełki dla młodocianych adeptów ostrego mtb. Nam najbardziej spodobała się dirtówka o nazwie ICON, która przyjmuje koła w rozmiarze 16 i 20 cali. Spójrzcie tylko na linię, dobór komponentów i wisienkę na torcie – siodło Chromaga rzecz jasna!

 

PROPAIN – vol. 2

A propos fajnych hardtaili – nie moglibyśmy przeoczyć modelu Dreckspatz marki, którą prezentowaliśmy wyżej. Tym razem jednak klasyka na sztywnej ramie, 20-calowymi kołami, z sensownym osprzętem, mądrą geometrią i bardzo dużą uniwersalnością wykorzystania.

 

SPECIALIZED

A propos klasycznych sztywniaków – tutaj ciekawą propozycję ma dla nas gigant z Morgan Hill. Specialized przygotował kilka modeli dla młodziaków, jednak Riprock 24 Sagan Collection prezentuje się naprawdę wybornie. To klasyczny rower MTB, który będzie świetnym kompanem w początkowych stadiach rowerowej fascynacji – zwłaszcza, jeżeli ma to mieć kształt typowego mtb (podjazdy/zjazdy/wycieczki). Poza tym maszynę wyróżnia świetne malowanie i historia, która na pewno zaciekawi młodego fana mtb. No, to opowiecie, kim jest Peter Sagan?

 

KONA

A na deser propozycja z oferty nieśmiertelnej, freeride’owej marki Kona. Poznajcie Process 24, czyli zgrabnego fulla ze skokiem 100mm, komponentami Shimano i zawieszeniem od Manitou i Rock Shoxa. Kupując ten rower będziecie mieli kolejną okazję do poopowiadania o freeride’owej prehistorii i modelach, które na dobre zapisały się na kartach rowerowej historii – czyt. Kona Stinky.

 

Jeżeli znacie inne ciekawe propozycje rowerów dla młodych fanów MTB, to śmiało wpisujcie je w komentarzach. Możliwe, że wspólnie natchniemy kogoś do tej odważnej decyzji, która na pewno zaprocentuje ekspresowym rozwojem kolejnego pokolenia bikerów i bikerek!