Dodano: 25 Sie 2018, Autor: Admin

ABC MTB: Full vs. Hardtail – jaki rower na początek?

Przygodę z prawdziwym rowerem górskim polecamy rozpocząć od wizyty w profesjonalnym Bike Parku z dobrą infrastrukturą, wypożyczalnią rowerową i kadrą szkoleniowców. A kiedy już poczujecie, że „to jest to!”, pora pomyśleć o własnym sprzęcie. Pierwszym dylematem, na jaki traficie, będzie ten związany z typem roweru – full czy hardtail? Oto zestawienie zalet i wad tego typu rowerów, które może pomóc w wyborze. Oczywiście zakładamy, że czynnik finansowy nie gra roli…

 

SERIA ABC MTB TO WSTĘPNIAK DLA OSÓB, KTÓRE DOPIERO WKRACZAJĄ DO ŚWIATA ROWERÓW. TE PODSTAWOWE INFORMACJE POMOGĄ W WYKONANIU PIERWSZYCH KROKÓW I UŁATWIĄ PODJĘCIE NIEKTÓRYCH ROWEROWYCH DECYZJI. JEŚLI JESTEŚ BARDZIEJ ZAAWANSOWANYM ROWERZYSTĄ / ROWERZYSTKĄ, TEN MATERIAŁ MOŻE WYDAĆ CI SIĘ LAKONICZNY. PAMIĘTAJ JEDNAK, ŻE SĄ TEŻ TACY, KTÓRYM SIĘ PRZYDA. ZAMIAST HEJTU CZEKAMY NA WASZE PORADY, TIPS&TRICKS I LIFEHACKI. MOŻE KOMUŚ POMOŻECIE?

 

Hardtail – PLUSY

Największa zaleta poczciwych sztywniaków to ich prosta budowa – ot dwa stalowe/aluminiowe trójkąty zespawane ze sobą na linii podsiodłówki… Żadnych łożysk, wahaczy, linków, dampera… tylko klasyka gatunku. Co za tym idzie? Przede wszystkim wytrzymałość na różnego rodzaju defekty. Poza tym… taka prosta konstrukcja stanowi świetną bazę – w zależności od tego, w jakim kierunku zacznie się rozwijać styl jazdy, w takim można go rozbudowywać. A sama nauka jazdy? Z tego punktu widzenia ciężko pominąć fakt, że prostota budowy wpływa na jakość jazdy. Na hardtailu rower niczego nie zrobi za Ciebie – jest trudniej, ale dzięki temu łatwiej wyłapać i zrozumieć prawa rządzące pilotowaniem roweru górskiego.

+ prosta budowa = niezawodność i wytrzymałość

+ uniwersalna baza do dalszej rozbudowy

+ pozwala na bezkompromisowe szlifowanie techniki jazdy

 

Hardtail – MINUSY

Tego typu rowery z reguły są tańsze od fulli, jednak ich uniwersalność od pewnego czasu stanowi faktor podwyższający cenę. Dostępność też nie jest taka kolorowa, bo nie chodzi przecież o pierwszą, lepszą ramę. Jeśli chcesz mieć pewność, że sprzęt wytrzyma różne pomysły i ich realizacje, należy dobrze prześledzić temat geometrii i jakości oraz… przeznaczenia. Jeśli zaczniecie szukać, to okaże się, że dobra, sztywna rama do enduro/allmountain to wcale nie taki popularny produkt i trzeba się trochę nagimnastykować, żeby znaleźć tę właściwą.

Jak pisaliśmy wyżej – hardtail niczego nie zrobi za ciebie. Poczujesz na nim każdy kamień, korzeń i błąd w obraniu linii przejazdu. Ręce szybciej się zmęczą. No i porywanie się na trudniejsze trasy oraz przeszkody będzie wymagało więcej czasu i treningu… bo jednak przejechanie skomplikowanej linii DH na sztywniaku wymaga nie tylko umiejętności, ale i siły oraz doświadczenia.

– sprzęt który wiele nie wybacza – każdy błąd przejmuje rider

– trudniej jeździ się po wymagających trasach

– brak amortyzacji z tyłu może powodować szybsze męczenie się rąk

 

Full – PLUSY

Niewątpliwą zaletą tylnego zawieszenia jest fakt, że ułatwia jazdę w trudniejszym terenie. W dodatku to zdecydowanie bardziej komfortowe – na przykład kiedy cierpisz na problemy z plecami. Nie wspominając już o buforze bezpieczeństwa, jakie daje ugięcie tylnego zawieszenia. Wystarczy pomyśleć o niekontrolowanym wpadnięciu w sporą dziurę. Sztywniak od razu przeniesie przeciążenia na ridera. Full pochłonie sporą część sił i ułatwi opanowanie sytuacji. Po kilku jazdach można też zauważyć efekt radości z jazdy na tego typu sprzęcie – bo po prostu jest fajny!

Każdy posiadacz tego typu sprzętu potwierdzi, że wielką jego zaletą jest też tzw. Efekt zabaweczki. Taki sprzęt cieszy właściciela swoim wyglądem i skrywaną technologią, którą przy okazji można stopniowo poznawać i rozumieć.

+ zawieszenie ułatwia jazdę w trudnym terenie

+ full jest bardziej komfortowy i wybacza więcej błędów

+ jazda na rowerze z pełną amortyzacją daje nieziemski fun

 

Full – MINUSY

Jeśli nigdy wcześniej nie jeździliście na tego typu rowerze, to trzeba zarezerwować sobie nieco więcej czasu na załapanie jego mechaniki działania oraz wyczucie go. To bardziej skomplikowane niż w przypadku sztywnych rowerów, które są dość przewidywalne. Zrozumienie jest istotne, bo bez niego nie będzie łatwo analizować jazdy i rozwijać swoich umiejętności – bo po prostu rower będzie nas zaskakiwać. Za to kiedy już się uda, to jazda będzie jak finezja!

Z technicznego punktu widzenia minusem każdej skomplikowanej konstrukcji są jej bolączki serwisowe wynikające z eksploatacji. Nie inaczej jest tutaj – full potrzebuje serwisu, wymiany łożysk, kontroli dampera. Nikogo to jednak nie dziwi – w końcu o drogi i zaawansowany techniczne sprzęt trzeba dbać. Na szczęście w naszym kraju mamy już wiele renomowanych serwisów, które ogarną taki temat. Są pośród nich także wybitni specjaliści w temacie serwisowania i ustawiania zawieszenia. Trzeba jednak pamiętać, że taka impreza musi swoje kosztować.

– sprzęt jest bardziej skomplikowany i wymaga serwisowania

– relatywnie większe koszty zakupu

– dłuższy czas na zrozumienie mechaniki jazdy (w porównaniu z hardtailem)

 

A więc co wybrać na początek?

Odpowiedź nie będzie jednoznaczna. Jeśli chcecie zbudować solidne podstawy techniki jazdy i nie boicie się wyzwań – sensowny hardtail to coś dla was (w dodatku to opcja bardziej ekonomiczna). Jeśli spróbujecie jazdy na fullu i poczujecie, że dobrze wam na amortyzowanej ramie to nie będziemy odradzać – z tym, że w tym przypadku niektóre kroki nauki jazdy mogą być łatwiejsze, inne bardziej wymagające. No i sam zakup to już większa impreza, ale na pewno z gatunku tych, których nie pożałujecie 🙂